‘Shaped Bokeh’, oftewel figuurtjes bokeh, is een techniek die gebruikt wordt om meer sfeer aan je foto’s te geven. Bokeh, dat zijn die ronde bolletjes in de voor- of achtergrond. Vooral zo rond de feestdagen als Kerst en Valentijn zie je veel foto’s met bijvoorbeeld hartjes op de achtergrond langskomen. Hoe creëer je dat?

Wat is bokeh?

Bokeh zie je terug op een foto met weinig scherptediepte. Bokeh is niet een scherpe foto, maar juist een onscherpe foto. Althans, het gedeelte wat niet scherpgesteld is. Dit kan dan ook de voorgrond zijn, afhankelijk van hoe je het diafragma hebt ingesteld en waar je op scherp stelt.

Lees meer: Wat is bokeh en hoe maak je de beste bokeh foto’s?

Hoe krijg je figuurtjes in je bokeh?

Een normale bokeh zal altijd bestaan uit een ronde vorm. Wil je een ander figuur hebben, dan zul je de basisvorm moeten gaan veranderen. Dit doe je door de camera voor de gek te houden met een simpele en creatieve toepassing. Je gaat je lens bedekken met een stukje zwart karton, waardoor het licht alleen maar op de sensor kan komen door het figuurtje wat je hebt gemaakt. Het figuurtje wat je voorop de lens plaatst is dan als het ware het nieuwe diafragma waar je camera mee gaat werken.

 

Bokeh figuur

Hartjes bokeh

 

Stappenplan

Ben je enthousiast geworden? Mooi, want leuk is het zeker! Je bent bijna zover om zelf aan de slag te gaan. Naast de leuke figuurtjes die je nodig hebt voor je figuurtjes bokeh zijn er nog een paar kleine praktische tips die ik je wil meegeven.

  1. Fotografeer vanuit de manuele focus. Dit kan je bereiken door de schuif op de lens of aan de voorkant van je camera om te zetten van AF naar M. Dit is niet te verwarren met de voorkeuze instelling zoals Tv, Av of M op je instelwiel aan de bovenkant van je camera.
  2. Richt je lens op de lichtjes (kerstverlichting, een kaars of een andere lichtbron) en draai net zo lang aan de focusring op je lens totdat deze lichtpuntjes volledig onscherp zijn. Om dit te vergemakkelijken maak je gebruik van een zo open mogelijke diafragma.
  3. Gebruik bij voorkeur een lens met een vast brandpuntafstand zoals een 50mm of indien mogelijk een hoger brandpunt. Een grotere brandpuntafstand zorgt ervoor dat je minder vignettering op je foto krijgt.
  4. Een kleiner figuurtje zal eerder het gewenste resultaat opleveren
  5. Zorg dat het figuurtje zo dicht mogelijk bij de lens is tijdens het fotograferen.
  6. Gebruik een statief, de sluitertijd zal hoogstwaarschijnlijk dusdanig lang zijn dat het fotograferen vanuit de hand niet meer gaat lukken.

 

Driehoekjes bokeh

 

Een scherp onderwerp met figuurtjes bokeh

Bovenstaande uitleg is alleen nog maar het creëren van een vorm bokeh, maar zoals wel vaker is het juist leuker om nog een stap verder te gaan. Dat doe je door een scherp gedeelte in de foto te krijgen, door dus eigenlijk een onderwerp toe te voegen.

Hoe doe je dit? Probeer je camera scherp te laten stellen door middel van de autofocus. Is dit gelukt? Dan zet je nu de autofocus van de lens uit. Zodra je de autofocus omzet naar manueel blijft het scherpstelpunt ongewijzigd. Is het je nog niet gelukt met de autofocus? Probeer dan handmatig scherp te stellen met je camera op een statief.

De vervolgstap zou nu moeten zijn dat je de afstand tussen je camera en het onderwerp klein houdt en de afstand van je onderwerp tot je achtergrond groot. Het is lastig om je te vertellen hoe groot die afstand moet zijn. Hierdoor kan ik je alleen adviseren om het uit te proberen. Het resultaat zal je vast verrassen!

 

10 waardevolle tips om je scherpte te verbeteren

Gratis e-book: 10 waardevolle tips voor optimale scherpte

Zelfs de kleinste trilling kan voor onscherpe foto’s zorgen. Voorkom onscherpe foto’s door dit e-book in huis te halen! Deze 10 tips zullen jouw scherpte gegarandeerd verbeteren. Het e-book vertelt o.a. over:

  • Diafragma
  • Gebruiken van de spiegelopklapfunctie
  • Vind de sweet spot

Download hier het gratis e-book!