In dit blog review ik de Hahnel Captur Remote Control & Flash Trigger en de Hahnel Captur Module Pro. De Captur Remote Control & Flash Trigger is een product om je camera en flitser(s) op afstand mee te bedienen. De Captur Module Pro is een product waarmee je vier verschillende trigger en timelapse mogelijkheden hebt.

We weten allemaal waarom je een afstandsbediening gebruikt tijdens nachtfotografie. Dat is om beweging te voorkomen die wordt veroorzaakt door het handmatig afdrukken van je foto of om te fotograferen met de BULB stand. Ik ga bekijken welke mogelijkheden de Hahnel Captur Remote Control mij kan bieden tijdens nachtfotografie en ondervind ik de mogelijkheden van de Captur Module Pro.

Hahnel Captur Remote Control & Flash Trigger

De Hahnel Captur bestaat uit een transmitter (zender) en een receiver (ontvanger). De receiver plaats je op de hotshoe van je camera. Dat is de plek waar je normaal je externe flitser in plaatst. Met een kabel verbind je de receiver met de camera. De Transmitter hou je vast in je hand en werkt als de remote. Zet zowel de receiver als de transmitter aan en je kunt je camera op afstand bedienen. Zo simpel kan het zijn!

Ik heb nu de mogelijkheid om tot op 100m afstand mijn autofocus te bedienen en de camera te ontspannen in welke modus ik ook zit. De transmitter vervangt als het ware je ontspanknop van de camera. Je ontspanknop hoef je dus ook niet aan te raken wat bewegingsonscherpte door het handmatig afdrukken voorkomt.

BULB stand

Ook heb ik volledige controle over de BULB stand. Met de BULB stand wordt het mogelijk om een sluitertijd te kiezen die langer is dan 30 seconden. Tijdens nachtfotografie gebruik je deze stand regelmatig. Als je camera in de BULB stand staat, druk de ontspanknop van de transmitter dan in voor 3 seconden. De opname wordt nu gestart en wordt pas gestopt als je opnieuw op de ontspanknop van de transmitter drukt. Super handig! Je hoeft dan niet continu de knop ingedrukt te houden en kan je remote lekker wegleggen.

Zoek je een handige afstandsbediening voor je camera? Overweeg dan zeker de Hahnel Captur Remote Control & Flash Trigger set. Deze set is niet alleen ontzettend handig voor nachtfotografie. In alle situaties waarbij je een statief gebruikt of met lange sluitertijden fotografeert, zowel overdag als ‘s avonds, heb je veel baat bij deze set. Ik gebruik de set met veel plezier en gemak.

Flitser aansturen

Wil je ook één of meerdere externe flitser gebruiken? Plaats dan de transmitter op de hotshoe van de camera en plaats de flitser op de receiver. Het is belangrijk dat de flitser op manual staat, want TTL kan je niet gebruiken als de flitser niet rechtstreeks met de camera is verbonden. Met meerdere receivers kan je meerdere flitsers op afstand bedienen.

De Hahnel Captur Remote Control & Flash Trigger is beschikbaar voor elk merk camera en compatibel met de meeste merken flitsers.

Hahnel Captur Module Pro

Met de Hahnel Captur Module Pro heb je vier verschillende mogelijkheden tot je beschikking om de camera af te kunnen laten gaan, zogenaamde triggers:

• Geluid
  • Licht
  • Infrarood
  • Laser (laserpen benodigd, niet inbegrepen)

Dit product is met al die verschillende triggers ontzettend handig voor heel veel soorten fotografie. Denk bijvoorbeeld aan het fotograferen van bliksem of vuurwerk. Zet de trigger op Licht als je bliksem gaat fotograferen. Zodra er een felle lichtflits komt zal dat de camera triggeren en wordt de foto gemaakt. Ga je vuurwerk fotograferen? Kies dan de trigger Geluid en de camera zal meteen een foto maken zodra je de knal van het vuurwerk hoort.

Wil je sport of wildlife fotograferen? Dan kan je de Infraroodmethode of Lasermethode gebruiken. Zodra de infraroodlijn of laserstraal wordt onderbroken wordt er een foto gemaakt. Fotografeer je veel in de studio, bijvoorbeeld stop motion of druppelfotografie? Gebruik dan geluid. Zodra een druppel het wateroppervlak raakt zal de camera getriggerd worden door het geluid en een foto maken. Zo zijn er nog vele voorbeelden te bedenken.

In de praktijk

Wat mij opviel bij het uitpakken van de Module Pro is dat de afstandsbediening en de IR Module degelijk gebouwd zijn. De afstandsbediening is lekker zwaar en ze hebben beide een fijne siliconen hoes. Het houdt goed vast en de batterijen worden meegeleverd. De eerste indruk is positief.

Je kunt de Module Pro op twee manieren gebruiken. Je kunt de afstandsbediening met een kabel koppelen aan de camera. Door middel van de kabel communiceert het met elkaar. Heb je ook de Hahnel Captur Receiver tot je beschikking? Dan kan je deze receiver gebruiken om je Module Pro afstandsbediening draadloos te bedienen. Je koppelt de receiver aan de camera met een kabel. Door midden van de receiver communiceert de afstandsbediening draadloos met je camera.

Kies je trigger

Als je de afstandsbediening hebt aangesloten kan je kiezen welke trigger je wilt gebruiken. Persoonlijk gebruik ik de Module Pro tijdens nachtfotografie voor o.a. het fotograferen van lichtstrepen. Afhankelijk van de plek waar ik sta kies ik de juiste trigger. Als de auto van achter de camera komt kies ik de trigger Geluid. Zo kan ik rode lichtstrepen van de achterlichten fotograferen. Als de auto van voren komt kies ik de trigger Licht. Zo kan ik witte lichtstrepen van de koplampen fotograferen. Ik vind het gebruik van zo’n trigger fijn, omdat mijn timing soms niet helemaal goed is. Zo wil ik de opname weleens per ongeluk te laat beginnen. Met zulke triggers heb ik daar geen last meer van.

Allereerst zet ik de camera op statief, kies ik mijn compositie en stel ik mijn camera in. Ik plaats de receiver met kabel aan de camera zodat ik de afstandsbediening draadloos kan bedienen. Vervolgens kies ik de trigger die ik wil gebruiken. In dit geval is dat Geluid. Door middel van de knoppen op de afstandsbediening scroll je makkelijk door de opties heen en kan je de gevoeligheid instellen.

Tijdens het fotograferen is het belangrijk dat je met die gevoeligheid speelt. Omdat ik buiten fotografeer is er altijd wat geluid aanwezig en ik wil niet dat de camera continu blijft afgaan bij elk klein geluidje. Door met de gevoeligheid te spelen vond ik uiteindelijk de sweet spot. Zodra er een auto dicht bij de camera kwam ging de camera af, precies op het juiste moment. Tijdens het gebruik van de trigger Licht maakte de camera een foto zodra het licht van de koplampen de sensor raakte. Ook hier moet je even spelen met de gevoeligheid.

Je kunt niet alleen de gevoeligheid instellen. Als je wil kan je ook een vertraging instellen, het aantal foto’s dat de camera achter elkaar maakt (burst) en je kunt aangeven hoe vaak de camera moet triggeren.

Timelapse en lange sluitertijden

De Captur Module Pro is meer dan alleen een product om je camera mee te triggeren. Je kunt er ook timelapses mee maken en er gemakkelijk lange sluitertijd foto’s mee maken. Met behulp van de Module Pro kan je gemakkelijke star trails maken, lange lichtstrepen en dus timelapses. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Conclusie

Ik ben aangenaam verrast door de producten van Hahnel. Het voelt degelijk aan en werkt erg fijn. Als nachtfotograaf ga ik graag aan de slag met de Hahnel Captur Remote Control & Flash Trigger om mijn camera op afstand te bedienen. Het verbetert mijn scherpte en maakt fotograferen in de BULB stand makkelijker. De Hahnel Captur Module Pro is geweldig voor het maken van een timelapse, star trail foto’s of het fotograferen van bliksem. Het kan je werk een stuk makkelijker maken. Al met al zijn dit handige accessoires voor iedere nachtfotograaf en ook bij andere takken van fotografie waarbij je een statief gebruikt.

Word lid van onze facebookgroep

Deel jouw mooiste foto’s in onze interactieve facebookgroep ‘Avondfotografie – Avond & Nacht‘! Dit zijn de voordelen:

• Krijg antwoord op al jouw vragen