Blog

Noorderlicht in Nederland fotograferen. Het kan!

Elke fotograaf heeft het zien en fotograferen van het noorderlicht wel op zijn of haar bucketlist staan. Om het noorderlicht te kunnen zien gaan we in de meeste gevallen naar IJsland of Noorwegen. Daar is de kans het grootst om het te kunnen zien. Toch kan het noorderlicht ook in Nederland gezien worden! Die kans komt slechts enkele keren per jaar voor.

Read More

Tulpenvelden fotograferen: regels en handige tips

Het tulpenseizoen is begonnen! Eind maart tot de eerste week van mei komen de prachtige tulpenvelden weer tevoorschijn. De tulpen zijn op haar mooist midden april. Lees in dit artikel meer over tulpenvelden fotograferen plus een aantal regels.

Read More

Zoeker afstellen: stel je zoeker af voor scherpere foto’s

Ik heb een lange tijd gewerkt bij een gerenommeerde camerawinkel. Regelmatig kreeg ik dezelfde vraag: mijn camera maakt geen scherpe foto’s meer. Wat nu? Help! Het ergste gaat natuurlijk door je heen: de autofocus is kapot! Nee hoor, meestal is de oplossing veel simpeler, namelijk de zoeker afstellen.

Read More

Bokeh kit: maak gemakkelijk leuke bokeh figuurtjes!

Bokeh is een effect dat voornamelijk zichtbaar is bij nachtfotografie, maar ook overdag. Je ziet bokeh als ronde lichtbolletjes in de voor- of achtergrond van je foto. Die rondjes geven een super creatief en dromerig effect. Wist je dat je zelf invloed kan hebben op de vorm van je bokeh figuurtjes? Kijk maar eens naar onderstaande voorbeelden:

Read More

Nachtfotografie met een flitser: een goede combinatie

Ronald combineert nachtfotografie met een flitser en gebruikt de flitser in combinatie met een lange sluitertijd. Hij heeft daarmee een bijzonder resultaat behaald. In dit artikel vertelt Ronald Uljee meer over hoe zijn foto tot stand kwam.

Read More

Tijdens het blauwe uur fotograferen: 5 handige tips (+ video)

Fotograferen tijdens het blauwe uurtje heeft twee grote voordelen. Tijdens het blauwe uurtje heb je de meeste balans in het licht. De kans dat je dichtgelopen schaduwen en uitgebeten hooglichten krijgt is klein. Daarnaast heet het blauwe uurtje niet voor niets het blauwe uurtje. De lucht kleurt dan prachtig blauw! Foto’s met zo’n blauwe lucht zijn magisch en vallen direct op.

In deze video geef ik 5 handige tips voor het fotograferen tijdens het blauwe uur. Deze tips zijn onder de video ook te lezen.

Read More

Focus peaking maakt handmatig scherpstellen makkelijk

Tijdens nachtfotografie is het aan te raden om handmatig scherp te stellen. De autofocus kan door het gebrek aan licht vaak lastig scherpstellen. Handmatig scherpstellen kan soms erg lastig zijn. Handmatig scherpstellen wordt je makkelijker gemaakt met het zogenaamde focus peaking. Wat doet deze functie precies? Ik leg het je uit.

Read More

Astrofotografie: wat doet een startracker?

Bij sterrenfotografie ben je gebonden aan een maximale sluitertijd. Als je sluitertijd te lang is worden sterren kleine streepjes door de draaiing van de aarde. Toch wil je je sluitertijd zo lang mogelijk maken, omdat je hiermee de meeste details en scherpte kunt behalen. Maar hoe kan je dan toch een lange sluitertijd kiezen zonder dat sterren streepjes worden? Dat kan met een startracker. Corné Ouwehand vertelt meer.

Read More

Video: de straat op tijdens de avondklok in Amsterdam

Fotograaf Renzo Gerritsen brengt als fotojournalist de avondklok in Amsterdam in beeld. Daar waar iedereen om 21 u naar binnen gaat, gaat Renzo erop uit om de mooiste foto’s te maken van een volkomen leeg Amsterdam. ”Het is een bizar en onwerkelijk gevoel om in de stad rond te lopen. Ik sta alleen op de Dam, alleen op het Museumplein, alleen bij de Magere Brug.”

Read More

Fotograferen in de sneeuw? Lees deze belangrijke tip!

Er komt sneeuw aan! Heel veel sneeuw. Hoewel het gros van de mensen lekker warm binnen blijft gaan er ook veel fotografen op uit om te fotograferen in de sneeuw. Als jij zo’n fotograaf bent, let dan goed op, want ik geef je een belangrijke tip.

Read More

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
× Stel hier jouw vraag!