Blog

Een goede witbalans maakt je foto frisser en lichter

Witbalans is een belangrijke instelling. Met de instelling witbalans heb jij de controle over de kleuren in jouw foto. Je kunt met witbalans een juiste kleurweergave krijgen of jouw foto qua kleur iets koeler of warmer maken. Dit is afhankelijk van de sfeer die je wilt neerzetten. Dit is echter een precies werkje. In dit artikel laat ik jou twee voorbeelden zien die laten zien waarom een juiste witbalans zo belangrijk is.

Read More

Het geheim van HDR bij nachtfotografie

Als je het hebt over landschaps- of nachtfotografie, dan valt al snel de term HDR. Het is een veelgebruikte fotografietechniek die ervoor zorgt dat in een foto detail behouden blijft in zowel de hooglichten als de schaduwen. Een camera heeft namelijk zijn beperkingen. Hoe wij mensen een landschap of de nacht met onze eigen ogen kunnen beleven, zo kan een camera dat niet.

Read More

Iedere fotograaf heeft een go-to plekje nodig

”Iedere fotograaf zou een go-to plekje moeten hebben, Dit kan overal en nergens zijn, zolang je er maar een goed gevoel bij hebt en je eigenlijk altijd wel met mooie platen thuis komt. Goed om te hebben in een tijd waarin je niet overloopt van inspiratie of dat je door drukte op andere gebieden wat minder aan fotograferen toe komt dan jou lief is.”

Read More

Tip: plak je focusring vast

Dit is een korte tip voor fotografen die bijvoorbeeld een timelapse of startrail foto willen maken. We gaan er in dit artikel van uit dat je werkt met de handmatige focus en niet met de autofocus van de camera.

Read More

De Kinderdijk Verlichtingsweek: Kinderdijk in de spotlights van 7 tot 12 september

Een dorp in Zuid-Holland dat sinds 1997 op de Unesco Werelderfgoedlijst staat: dat is Kinderdijk. Het staat bekend om de 19 molens gelegen midden in de polder. Het is een veel bezochte plek door toeristen, maar ook de fotograaf is er massaal te vinden. Kinderdijk is een échte tip voor de landschaps- en nachtfotograaf. Van 7 tot 12 september worden de molens ook nog eens verlicht tijdens de Illumination Week, de Kinderdijk verlichtingsweek!

Read More

Hähnel ProCube 2 review – Maak opladen makkelijk

Fotografen zijn absoluut gearfreaks. Dat zit nou eenmaal in ons. Het liefst willen we de nieuwste camera hebben, kopen we er opnieuw een cameratas bij en hebben we een lade vol met accessoires. Nu zal je op het gebied van acculaden misschien niet meteen enthousiast worden, maar Hähnel brengt daar verandering in met de Hähnel ProCube 2.

Read More

Nikon foutmelding Err: zo los je foutmelding Err op

Zo nu en dan is het mogelijk dat je een foutmelding ziet op je camera. Dit is niet meteen reden tot paniek. Veel van deze foutmeldingen zijn namelijk zelf op te lossen. In dit artikel nemen we de bekende Nikon Foutmelding Err onder de loep en vertellen wij je hoe je dit op kunt lossen.

Read More

Donkere plekken in Nederland om de sterrenhemel te fotograferen

We zijn trots op ons mooie Nederland, maar op één ding hoeven wij dat niet te zijn. Nederland is namelijk één van de landen met de meeste lichtvervuiling. Daar hebben wij allen last van. Zo verstoort het teveel aan licht ons ritme, samen met die van de natuur, terwijl we daar zo ontzettend zuinig op moeten zijn.

Read More

Aan de slag met light painting!

Avondfotografie heeft iets betoverends. Door te fotograferen met een lange sluitertijd ga je effecten zien die je met het blote oog niet ziet. Denk aan lichtstrepen of stervorming. Als je eenmaal weet hoe je deze effecten kunt bereiken, kun je ze ook op een andere manier gebruiken. Voor light painting bijvoorbeeld: een creatieve manier van fotograferen waarmee je de meest bijzondere foto’s maakt.

Read More

Verleden en het heden #1: Wesley Heyne

In deze rubriek vergelijken fotografen hun eerste nachtfoto’s met de nachtfoto’s die ze nu maken. Ze vertellen over hun eerste keer nachtfotografie, over de uitdagingen en hoogtepunten en delen met jou de belangrijkste les die ze gaandeweg hebben geleerd. Dit keer is het de beurt aan Wesley Heyne.

Read More

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
×

Hallo!

Heb je een vraag? Klik op mij om een gesprek te starten via WhatsApp of stuur een mail via info@avondfotografie.nl.

× Stel hier jouw vraag!