Je kent de iconische IKEA fotoprints van de zogenaamde VILSHULT serie vast: de Brooklyn Bridge in New York, De Londense taxi, de EIffeltoren in Parijs en dat ene grachtenplaatje uit Amsterdam. Hoe gaaf zou het zijn als jouw foto daar tussen hangt? Het is een gedachte die kort door je hoofd spookt, want ‘het zal toch nooit gebeuren’. Toch is dat de werkelijkheid geworden van fotograaf Renzo Gerritsen: zijn foto is verkocht in IKEA Amsterdam.

 

On top of AMSTERDAM

‘On top of AMSTERDAM’

 

Welke foto is verkocht in IKEA en hoe is die foto tot stand gekomen?

Het is Kerstavond 2014, de dag waarop ik met partner in crime Tiuri Gilbert de A’DAM Toren in ging. De toren was toen nog slechts een geraamte en er was nog geen enkel spoor van de nieuwe kroon te zien. We zagen dit als de uitgelezen kans om als eerste het uitzicht vanaf de toren te fotograferen en onze hoofdstad op unieke wijze in beeld te brengen. Het nieuwe busstation was net klaar, het gedeelde met de letters ‘AMSTERDAM’. Niemand had dit ooit gezien. Na het maken van de serie wisten we dat we goud in handen handen en dat blijkt: de fotoserie gaat volledig het internet over en tot op de dag van vandaag verkoop ik deze foto als print en als licentie aan diverse bedrijven voor o.a. websites en drukwerk.

Dat klinkt als een fantastische ervaring! Heb je daar geen problemen mee gehad?

Gelukkig niet! De initiatiefnemers van de A’DAM Toren waren razend enthousiast over de foto’s. Hans Brouwer, een van de vier initiatiefnemers, kocht vier prints voor zichzelf en mede initiatiefnemers. De aannemer was minder blij, want als er wat met ons wat gebeurd in de toren, dan was de aannemer daarvoor verantwoordelijk. Gelukkig zijn we daar met zijn allen goed uitgekomen. Uiteindelijk was het het risico waard, want deze ervaring heeft mij gebracht tot waar ik nu sta.

Hoe is de foto uiteindelijk in IKEA terecht gekomen?

Op mijn foto-opleiding zag ik een poster van IKEA Amsterdam hangen. Het betrof een fotowedstrijd en de winnaar van de wedstrijd kreeg de kans om zijn foto te verkopen in IKEA Amsterdam. Ik besloot meteen mijn foto in te zenden. Uit 125 inzendingen koos een jury 5 foto’s. Klanten in de winkel konden vervolgens gedurende een aantal weken stemmen op hun favoriet. Uiteindelijk ben ik dus de winnaar geworden. Er zijn 1300 exemplaren gedrukt en verkocht in minder dan 1,5 jaar tijd.

 

 

Wat heeft het je uiteindelijk opgeleverd?

Ik kreeg een waardebon met het astronomische bedrag van € 150,-. Daar heb ik mede een nieuwe tweepersoonsbed mee gefinancierd. Eerst was er sprake dat ik mijn rechten moest overdragen, maar in goed overleg mocht ik al mijn rechten behouden. Gelukkig maar, anders was ik niet akkoord gegaan. Het is dus geen vetpot, maar geld is ook niet het allerbelangrijkst. Door die ervaring op de A’DAM Toren had ik het idee dat deze foto voor de Amsterdammers was en wilde ik vooral dat zoveel mogelijk mensen konden genieten van mijn foto. Dat is gelukt. Ik zag de foto voorbij komen in toeristenwinkels, A’DAM toren zelf, kreeg van bekende en onbekende mensen foto’s toegestuurd dat ze hem in huis hadden. Ik zag de foto op tv in ‘Steenrijk, Straatarm’ en in de Volkskrant. Heel apart om te zien waar de foto opduikt.

De foto is volledig uitverkocht. Wat moet men doen om toch een print van de foto te bemachtigen?

Allereerst moet je even een kijkje nemen op NachtelijkAmsterdam.nl, want deze foto betekende het begin van een serie met soortgelijke foto’s: foto’s vanaf hoogte met een nieuw perspectief op Amsterdam. Via deze website kan je ook contact met mij zoeken. De foto kan op vele materialen en afmetingen gedrukt worden, volledig naar jouw wensen.

Wil je meer te weten komen over Renzo Gerritsen? Geef hem dan een like op facebook en volg hem op twitter en Instagram.