Fotografie is een eindeloze reis van ontdekkingen en uitdagingen, nieuwe dingen proberen en kijken hoe deze uitpakken. Daarnaast is het een combinatie van instellingen en kennis die je continu aan het aanpassen en uitbreiden bent. Ik ben van jongs af aan al gefascineerd door luchtvaart, ik blijf het machtig om te zien hoe zulke grote machines op het oog zonder enige moeite het luchtruim kiezen. Na enige tijd is mijn fotografie hobby en mijn fascinatie voor luchtvaart samen gekomen in luchtvaartfotografie.

Regelmatig krijg ik de vraag: ”Ben jij nou een vliegtuigspotter’? Het antwoord daarop is nee. Vliegtuigspotters hebben vooral interesse in de registraties en type vliegtuigen. Bij mij gaat het erom dat ik een mooie foto kan maken, welk vliegtuig dat dan ook mag zijn. Zolang ik maar thuis kom met unieke foto’s of met mooi licht.

 

Foto Ralph Jaspers

Foto: Ralph Jaspers

 

Na het combineren van fotografie en luchtvaart is ook hier het op zoek gaan naar nieuwe uitdagingen ontstaan. Maar waarom schrijf je dan een artikel voor Avondfotografie.nl als er s’avonds geen licht is? Dat is het mooie van fotografie, dat licht kan je zelf maken door het gebruik van flitsers. Ik was al enige tijd op zoek naar een uniek en futuristisch beeld. Ik wilde aan de slag gaan met flitsers en vliegtuigen. Het idee was om met een lange sluitertijd lichtstrepen van de vliegtuigen te fotograferen en op het allerlaatste moment op het tweede gordijn te flitsen. Wat er dan ontstaat zijn lange lichtstrepen van het vliegtuig met als allerlaatste de onderkant van het vliegtuig in beeld.

Voor mijn foto’s heb ik een fullframe Nikon D610 gebruikt met een Tokina 16-28mm f 2.8 groothoeklens op statief met afstandsbediening. Daarnaast heb ik 3 Yongnuo YN568EX III speedlights met een richtgetal van 58 gebruikt, draadloos aangestuurd met een trigger. De speedlights heb ik bij elkaar gezet op de plek recht onder het vliegtuig waar ik die in beeld wilde hebben.

 

creatief met flitsers en vliegtuigen

Foto: Ralph Jaspers

flitsers en vliegtuigen

Foto: Ralph Jaspers

 

Op het moment dat het vliegtuig te zien is heb ik de sluiter open gezet en gewacht tot het vliegtuig op de juiste plek in beeld was, recht boven mijn flitsers. Door op het tweede gordijn te flitsen gaan de flitsers pas af zodra de sluiter van de camera wordt gesloten.

De instellingen die ik heb gebruikt zijn: 16 mm, f 6.3, ISO 320 en 30 seconden sluitertijd. De drie flitsers stonden op vol vermogen. Wat vinden jullie van het idee en van de foto’s? Laat het mij weten door op dit artikel te reageren onderaan dit blog. Meer van mijn luchtvaartfoto’s vind je hier.

DISCLAIMER:

Flitsers en vliegtuigen gaan niet samen. Ik raad het iedereen af om met flitsers te werken rond een luchthaven. Flits nooit in de richting van de cockpit. Avondfotografie.nl en ik zijn niet verantwoordelijk voor situaties die ontstaan bij verkeerd gebruik en de gevolgen daarvan.

 

10 waardevolle tips om je scherpte te verbeteren

Gratis e-book: 10 waardevolle tips voor optimale scherpte

Zelfs de kleinste trilling kan voor onscherpe foto’s zorgen. Voorkom onscherpe foto’s door dit e-book in huis te halen! Deze 10 tips zullen jouw scherpte gegarandeerd verbeteren. Het e-book vertelt o.a. over:

  • Diafragma
  • Gebruiken van de spiegelopklapfunctie
  • Vind de sweet spot

Download hier het gratis e-book!