Fotograferen in RAW of JPEG? Alle feiten op een rij
Het is de oneindig durende discussie. Wat is beter: fotograferen in RAW of fotograferen in JPEG? In dit artikel gaan we eens en voor altijd een einde maken aan deze discussie door de feiten op een rijtje te zetten.
Foto’s bewerken is niet alleen van deze tijd
J. van der Tuin: ”Je bewerkt toch niks?! Je ontwikkelt de foto, zo heet dat ook in Lightroom. Vroeger in de doka deed je niks anders, alleen was dat vele malen moeilijker..”
W Koppers: ”Het is net als vrouwen met make-up. Velen kunnen er niet mee omgaan en gebruiken al snel veel te veel. Dat is jammer, want daardoor krijgen onbewerkte foto’s niet altijd de waardering die ze verdienen.”
C. Pellers: ”Ik probeer mijn foto’s altijd zo goed mogelijk uit de camera te krijgen. Voor mij geen nabewerking”.
Dit zijn enkele quotes die we zagen toen we deze discussie op onze facebookpagina plaatsten. Ook waren er veel mensen die verwezen naar het analoge tijdperk. De tijd waarop jouw foto op het ouderwetse filmrolletje stond; het negatief. Deze negatieven moesten worden ontwikkeld in de donkere kamer met verschillende chemicaliën. Elk van deze chemicaliën had zijn eigen werking op het negatief. Directe verwijzingen uit het analoge tijdperk kan je tegenwoordig terugvinden in bewerkingsprogramma’s, bijvoorbeeld van Adobe. Zo heet het gedeelte waarin je al je bewerkingen doet in Lightroom ‘Ontwikkelen’. Dat is een verwijzing naar de allereerst stap die je zet als je je negatieven wilt… ontwikkelen. In Photoshop heb je o.a. de termen ‘Doordrukken’ en ‘Tegenhouden’, een directe verwijzing uit het analoge tijdperk waarmee ze (een deel van een) negatief lichter of donkerder maakten. Ja, ook vroeger werden negatieven bewerkt.
Verschil tussen RAW en JPEG
Een RAW bestand wordt vaak vergeleken met het negatief van vroeger dat nog ontwikkeld moet worden. Zo zou je RAW ook kunnen vergelijken met een ruwe diamant die nog geslepen moet worden. Dat komt omdat een RAW bestand alle onbewerkte en ruwe informatie bevat. Het komt volledig onbewerkt uit de camera. Dit houdt in dat er nog veel moet gebeuren voordat een RAW bestand het gewenste beeld wordt. Zo mist een RAW bestand altijd wat kleur en contrast.
Anders dan bij een RAW bestand wordt er bij een JPEG bestand een compressie toegepast. Een JPEG foto komt kant en klaar uit jouw camera. De foto wordt feitelijk in de camera al bewerkt. Dat lees je goed: ook een JPEG foto is al een bewerkte foto! Wat jij met RAW in Lightroom doet, dat doet de camera met JPEG in de camera. Het resultaat is een klein bestand met kleur en contrast, meteen klaar om te delen. Zie hieronder het verschil tussen een RAW bestand en een JPEG bestand.
Voor- en nadelen van fotograferen in RAW
De voor- en nadelen op een rij:
+ Je hebt het eindresultaat zelf in de hand
+ Je kunt fouten maken
– Het zijn grote bestanden
– Heeft altijd bewerking nodig
Je hebt het eindresultaat zelf in de hand
Het grote voordeel van een RAW bestand is dat het alle ruwe data bevat en dat je die data kunt bewerken. Het is niet definitief. Doordat een RAW bestand alle informatie bevat wordt het mogelijk om gemakkelijk grote aanpassingen te doen zonder kwaliteitsverlies. Denk aan het aanpassen van de hooglichten en schaduwen, kleur en contrast en witbalans. Ook het bijsnijden van de foto gaat makkelijker. Je hebt het eindresultaat volledig zelf in de hand. Dit betekent ook dat je fouten mag maken tijdens het fotograferen, omdat je deze fouten (tot op zekere hoogte) kunt herstellen in de nabewerking.
Kies een goed geheugenkaartje
Het grote voordeel van RAW is ook een nadeel. Het zijn zware bestanden qua MB’s. Dit heeft invloed op een aantal punten. Als je in RAW gaat fotograferen is het allereerst aan te raden om een goede geheugenkaart te gebruiken. Dat betekent niet alleen dat je kijkt naar het beschikbare geheugen (je geheugenkaart zit sneller vol door de grootte van RAW bestanden). Belangrijker dan dat is de lees- en schrijfsnelheid van een geheugenkaart. Hoe sneller de schrijfsnelheid van het geheugenkaartje is, hoe sneller jouw camera de bestanden kan verwerken. Je kunt meer foto’s achter elkaar schieten. Hoe hoger de leessnelheid is, hoe sneller je de beelden over kunt zetten op je computer. De lees- en schrijfsnelheid wordt uitgedrukt in MB/s, het totale geheugen in GB. Er bestaat ook nog een snelheidsklasse. Dit is gericht op video en niet op foto.
Een goede computer en externe opslag
Het tweede waar je op moet letten is dat een RAW bestand altijd nabewerking nodig heeft. Je hebt net kunnen lezen dat je daarmee het resultaat volledig zelf in de hand hebt, maar er komt meer bij kijken. Als je RAW wilt nabewerken, dan maak je vanzelfsprekend gebruik van nabewerkingsprogramma’s. Dit zijn vaak zware programma’s waar een geschikte laptop voor nodig is. Heb je geen geschikte laptop, dan resulteert dat in een traag en/of haperend programma. Ook de opslag van je bestanden is belangrijk. Omdat RAW bestanden alle ruwe data bevat is het aan te raden om deze bestanden voor altijd te bewaren! Mocht je om wat voor reden dan ook je bewerkte foto’s kwijtraken, dan heb je altijd toegang tot je RAW bestand. Je bent de foto dan niet definitief kwijt. Het is aan te raden om je bestanden op een externe harde schijf te plaatsen zodat je computer voldoende schijfruimte blijft houden.
Wil jij weten of jouw laptop de programma’s van Adobe aan kan? Bekijk dan deze pagina.
Voor- en nadelen van fotograferen in JPEG
+ Klein bestand
+ Meteen te gebruiken, heeft geen verdere aandacht nodig
– Het resultaat niet zelf in de hand
– Je foto moet technisch in orde zijn
Meteen klaar voor gebruik
Fotograferen in JPEG heeft twee grote voordelen. Het eerste voordeel is dat een JPEG foto geen verdere aandacht nodig heeft. Dit komt doordat een JPEG bestand in de camera gecomprimeerd (lees: bewerkt) wordt. Het bestand heeft contrast en kleur en is meteen klaar voor gebruik. Ben jij een fotograaf die foto’s zo snel mogelijk door moet sturen? Dan is JPEG de beste keus. Veel persfotografen fotograferen bijvoorbeeld in JPEG, omdat deze foto’s vaak meteen moeten worden doorgestuurd naar de redactie zodat ze online gezet kunnen worden. Je hebt als persfotograaf geen tijd om eerst je RAW bestanden te selecteren, te bewerken en op te sturen.
Het is een klein bestand
Doordat een JPEG bestand gecomprimeerd wordt is het een klein bestand met een klein aantal MB’s. Je camera kan deze bestanden sneller verwerken zonder dat je een heel goed geheugenkaartje nodig hebt. Als je dan in ‘burst’ fotografeert kan je misschien 9 á 10 beelden per seconde schieten. Fotografeer je in ‘burst’ met RAW, dan zal dit zo’n 7 beelden per seconde zijn. Dat is toch een wezenlijk verschil. Dit maakt fotograferen in JPEG ideaal voor alle fotografie waarbij je snelheid nodig hebt. Denk aan sportfotografie of journalistiek. Bijkomend voordeel van JPEG is dat je geheugenkaart niet zo snel vol zit, je computer deze bestanden sneller verwerken en je niet enorm veel externe opslag nodig hebt.
Beperkt in de nabewerking
Doordat JPEG een gecomprimeerd bestand is heb je minder mogelijkheden in de nabewerking dan bij RAW. Het bijvoorbeeld corrigeren van de schaduwen of bijsnijden wordt moeilijker. Het (teveel) bewerken gaat gepaard met kwaliteitsverlies zoals je kunt zien in het voorbeeld hieronder. De hooglichten zijn teveel aanwezig. Door het verlagen van de hooglichten wordt het nu een rare, grijze vlek. Het is in JPEG nog belangrijker dat de foto technisch goed in orde is.
Wat kies jij?
Wil je de allerbeste kwaliteit? Dan is fotograferen in RAW absoluut de beste optie. Laat je niet afschrikken door het feit dat je RAW bestanden moet bewerken. Dit is een proces wat niet lang hoeft te duren. Je doorloopt per foto vaak dezelfde stappen en als je dat eenmaal in je systeem hebt, dan gaat het bewerken vanzelf. Wil je je foto’s niet nabewerken of heb je geen geschikt programma? Dan is het aan te raden om in JPEG te fotograferen. Is snelheid voor jou belangrijk? Ook dan is JPEG de beste keuze.
Twijfel je nog? Dan kan je instellen dat je camera jouw foto’s zowel in RAW als in JPEG opslaat. Je kunt dan achteraf de keus maken of je RAW of JPEG kiest. Dat je je foto’s nu niet nabewerkt wil niet zeggen dat jij dat over een tijdje ook niet doet. Jouw voorkeur kan veranderen. Als je deze optie kiest is je geheugenkaart uiteraard nog sneller vol. Let daar goed op.
Je hebt de voor- en nadelen gelezen van fotograferen in RAW en in JPEG. Heeft dit jouw perspectief op de zaken veranderd?Ga jij fotograferen in RAW of in JPEG en waarom? We zijn erg benieuwd! Laat het ons en onze lezers weten door een reactie op dit bericht te plaatsen.
Gratis e-book: 10 waardevolle tips voor optimale scherpte
Zelfs de kleinste trilling kan voor onscherpe foto’s zorgen. Voorkom onscherpe foto’s door dit e-book in huis te halen! Deze 10 tips zullen jouw scherpte gegarandeerd verbeteren. Het e-book vertelt o.a. over:
- Diafragma
- Gebruiken van de spiegelopklapfunctie
- Vind de sweet spot
wat is je mening over mobiel fotografie? er is een mega hoeveelheid over raw en jpeg. en uiteindelijk komt het er op neer (voor mij als zelf benoemde hobby amateur mobiel fotograaf) hahaahaha…… dat raw beter moet zijn…. maar je eigenlijk dus zelf maar even moet kijken wat je wilt. maar nergens lees je of je voor mobiel beter met raw of jpeg kan fotograferen en daarna bewerken in lightroom mobile of photoshop express.
dus mijn enige vraag is eigenlijk. is raw een overkill aan informatie als je landschap en af en toe portret foto’s maakt op je mobiel en deze deelt op facebook en instagram?
ik ben nieuwsgierig naar je antwoord
Hoi Tony,
Dankjewel voor je reactie! Als je je beelden nabewerkt, ook je telefoonbeelden, dan is het aan te raden om in RAW te fotograferen. De reden hiervoor is dat je meer informatie uit een RAW bestand kunt halen en dus meer mogelijkheden hebt in de nabewerking. Als je je beelden niet wilt nabewerken kan je hem lekker op JPEG zetten. Dan heb je bij voorbaat al meer contrast en kleur. Dan heb je een bestand dat je meteen met anderen kunt delen.
Bewerk je je foto’s na? Fotografeer dan in RAW. Bewerk je je foto’s niet? Zet hem dan op JPEG.
Hopelijk is dit het antwoord wat je zoekt!
Met vriendelijke groet,
Renzo Gerritsen