Tijdens avond- en nachtfotografie komt overbelichting vaak voor door de enorme contrasten. Kleuren en details verdwijnen in bijvoorbeeld lantaarnpalen of gevelverlichting. Dit kan je aanpassen in de nabewerking, maar dit zorgt vaak voor fletse foto’s. Aan de hand van enkele foto’s laat ik jou zien waarom je de overbelichting beter in je foto’s kunt behouden.

Overbelichting is geen fout

Allereerst: overbelichting in je foto is geen fout. Als wij met eigen ogen naar een lantaarnpaal of gevelverlichting kijken, dan zien we details en kleur. Jouw camera heeft daar helaas meer moeite mee. Een foto laat veel sneller overbelichting zien. Details en kleur gaan verloren. Overbelichting kan je met behulp van HDR fotografie of luminosity masking wel aanpakken, maar niet iedereen heeft daar zin in of heeft daar de juiste programma’s en kennis voor. In onderstaande foto’s zie je een klassiek geval van overbelichting tijdens de avond.

Wist je dat overbelichting van lantaarnpalen soms wel 7 stops is? Dat houdt in dat je 7 stops moet onderbelichten om de overbelichting van lantaarnpalen te laten verwijderen!

 

Straatlantaarns zijn overbelicht.

Een duidelijk geval van overbelichting. Er zijn geen details meer zichtbaar in het lichtkunstwerk.

 

Behoud overbelichting in je foto

Veel fotograferen proberen overbelichting zoveel mogelijk weg te werken in de nabewerking. Overbelichting is tenslotte iets wat je met eigen ogen niet ziet. Tot op zekere hoogte is dit mogelijk, maar dit heeft een limiet. Op een gegeven moment komen er niet meer kleuren en details terug, maar wordt het enkel een grijs vlak. Dit ziet er onrealistisch uit en het maakt je foto ontzettend flets en vlak. Persoonlijk vind ik een foto met overbelichting een stuk mooier dan een foto waarin de overbelichting teveel is teruggebracht. Zo’n foto kan wat mij betreft meteen de prullenbak in.

Hieronder zie je een foto waarbij de overbelichting teveel is teruggedrongen. Je krijgt een fletse foto en de straatlantaarns worden een grijze vlek. Daaronder zie je dezelfde foto waarbij de overbelichting is behouden. De foto oogt een stuk frisser. Welke foto heeft jouw voorkeur? Laat het ons weten in de reacties onder dit bericht!

 

Overbelichting teveel teruggedrongen.

Overbelichting behouden.

 

Dynamisch bereik

De mate waarin je overbelichting kunt terugdringen zonder dat het flets en lelijk wordt, dat wordt bepaald door het dynamisch bereik van jouw camera. Hoe groter het dynamisch bereik is van jouw camera, hoe meer verschil de camera tussen licht en donker kan vastleggen. Een full frame camera (een camera met een grotere sensor) heeft een groter bereik ten opzichte van de crop camera. Een full frame camera heeft daarom meer mogelijkheden om de overbelichting aan te passen. Dit geldt overigens niet alleen voor overbelichting. Hetzelfde geldt voor de schaduwen.

Heb je geen full frame camera en wil je het dynamisch bereik van je camera vergroten, maak dan een HDR foto. In onze online cursus nachtfotografie laten we je aan de hand van uitgebreide video’s zien hoe je de perfecte HDR foto maakt.

Heb je overbelichting in je foto, probeer dit dan terug te brengen in de nabewerking, maar ga niet over de limiet. Hoe denk jij over (het behouden van) overbelichting in foto’s?

 

Fotografie Startersboekje – 28 handige fotokaarten

Maak een vliegende start! Het Startersboekje bevat onderwerpen die voor iedere fotograaf belangrijk zijn:

  • Incl. handige spiekbriefjes
  • Incl. 12 compositie technieken en 16 praktijkvoorbeelden
  • Beschikbaar als e-book of boekje in a5 formaat
Meer informatie